piątek, 15 marca 2013
Statystyki opisowe zadania (do pliku sat_2_opisowe)
1. Jaki jest średni wiek osób badanych?
2. Jaki jest najczęstszy wiek osób badanych
3. Jakie jest odchylenie standardowe wieku
4. W którym odchyleniu standardowym od średniej znajduje się osoba 58 letnia
5. Jaka jest skośność rozkładu wieku? Jest to rozkład lewo czy prawoskośny? Większość wyników znajduje się na lewo/prawo od średniej?
6. Jaki jest średni iloraz inteligencji
7.Jakie jest odchylenie standardowe dla inteligencji
8. w którym odchyleniu standardowym od średniej znajduje się osoba o inteligencji 90.
9. Jaka jest skośność i kurtoza rozkładu zmiennej poziom asertywności?
Jak można opisać ten rozkład?
10. Podziel osoby badane na bardziej inteligentne (powyżej 100) i mniej inteligentne (100 i mniej)
Jaki jest średni poziom kreatywności mniej inteligentnych? a bardziej inteligentnych?
11. Jaki jest średni poziom asertywności kobiet a jaki mężczyzn?
12. Jaki procent kobiet mieszka z rodziną?
13. Ilu jest mężczyzn niemieszkających z rodziną? Jaki procent próby stanowią?
14. Jaki procent osób niemieszkających z rodziną to kobiety?
Odpowiedzi znajdują się tu:
https://docs.google.com/document/d/18iftJg9MwwQms0DcC0HFAhvf_PqlJgwpSMcBglqqC34/edit?usp=sharing
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Trudno zapamiętać kolejność operacji.Szczególnie w zad. 10
OdpowiedzUsuńNie otwierają się odpowiedzi.... :( A przed poprawką trzeba poćwiczyć ....
OdpowiedzUsuńJuż powinno być ok
UsuńDziękuję.
OdpowiedzUsuńZadania na poprawce będą podobne do tych na kolokwiach ?
Tak
UsuńWitam.
OdpowiedzUsuńJak sprawdzamy czy rozkład jest silnie skoncentrowany czy tylko skoncentrowany ?
Przyjmujemy, że jeśli wartość współczynnika skośności czy kurtozy zawiera się w przedziale między -1 a 1 to rozkład jest zbliżony do normalnego. Jeśli jest większa od 1 lub mniejsza od -1 to rozkład różni się od normalnego. Gdy kurtoza jest dodatnia mamy do czynienia z rozkładem skoncentrowanym. Jeśli wartość kurtozy znajduje się w przedziale od 0 do 1 mówimy o rozkładzie skoncentrowanym zbliżonym do normalnego, jeśli wartość jest więsza niż 1 mówimy o rozkładzie silnie skoncentrowanym, różnym od normalnego. Ta sama logika dotyczy rozkładów rozproszonych - kurtoza ujemna i skośności.
Usuńskoś: silnie lewosk. | lewosk. | prawosk. | silnie prawosk.
kurt: silnie rozp. | rozp. | skonc. | silnie skonc.
-3.........-2........-1..........0 .........1..........2.......3
Trochę się nie udała ta grafika. Granice: pionowe linie | mają się pokrywać z wartościami -1, 0 i 1
UsuńBardzo dziękuję.
OdpowiedzUsuńNiesamowite jest również to , że na bieżąco Pan odpisuje...:)
Dlaczego tacy zaangażowani wykładowcy to ,,białe kruki,, na uczelniach...:(
Dostaję powiadomienie na maila, że ktoś dodał komentarz. Mniej więcej 2 minuty zajmuje mi odpowiedź. To nie takie pracochłonne. Pozdrawiam :)
Usuńjak należy wykonać zadanie 10?
OdpowiedzUsuńTutaj trzeba posłużyć się umiejętnościami z pierwszych i drugich zajęć. Najpierw przy pomocy komendy Rekoduj na inne zmienne (Przekształcenia -> Rekoduj na inne zmienne) trzeba stworzyć nową zmienną, np. InteligencjaRekodowana, przypisać osobom od najmniejszej do 100 wartość, np., 0 a pozostałym (czyli tym o inteligencji wyższej niż 100) wartość 1.
UsuńNastępnie trzeba posłużyć się funkcją Eksploracja (ANaliza -> Opis statystyczny -> Eksploracja) a tam jako zmienną zależną wybrać kreatywność a do listy czynników wpisać naszą nową zmienną Inteligencja Rekodowana. Dzięki temu statystyki dla kreatywności zostaną podzielone na dwie grupy - dla mniej i bardziej inteligentnych. Proszę pamiętać, że 0 to ci mniej a 1 ci bardziej inteligentni.
jak zrobić zadanie 4 i 8?
OdpowiedzUsuńzadanie 4 i 8: po pierwsze trzeba znać średnią i odchylenie standardowe wieku/inteligencji. Następnie od wieku/inteligencji osoby z pytania trzeba odjąć średnią a wynik podzielić przez odchylenie standardowe. w ten sposób otrzymamy standaryzowaną wartość zmiennej, z
Usuńz =(wynik -średnia)/odchylenie
Poniższy schemat to obrazuje, s to odchylenie standardowe, # to średnia. Poniżej przykładowe wartości z.
..|.....2 s......|...1s.......#.......1s........|.......2s.......|....
.......-1.5...... -0.6.......0..........0.7.............1.8.........
jeśli uzyskana wartość jest mniejsza od zera to oznacza, że wynik jest na lewo/poniżej średniej, jeśli uzyskana wartość jest większa od zera to wynik jest na prawo/powyżej średniej. Wartości z przedziału od 0 do +/-1 zawierają się w pierwszym odchyleniu, więc np. -0.6 to pierwsze odchylenie poniżej a 0.7 pierwsze odchylenie powyżej średniej. Wartości od +/-1 do +/-2 to drugie odchylenie, czyli np. -1.5 do drugie poniżej a 1.8 to drugie powyżej.
Dostałem jeszcze takie pytania, ale ich nie widać
OdpowiedzUsuń"Mam jeszcze kilka pytań.
1) jak określić w którym odchyleniu standardowym od średniej znajduje się jakaś wartość? dot. zad 4 i 8
2) jak określić czy większość/mniejszość wyników znajduje się na prawo/lewo od średniej? dot. zad. 5
3) skośność jest łatwa do rozróżnienia ale jak określić rodzaj kurtozy?
4) zad 12-14 w jaki sposób czytać tabele krzyżowe tak, żeby nie pomylić odpowiedzi? np. dlaczego w 13 odpowiedź to 18,4% a nie 38,9% ?"
Na pyt 1 odpowiadam powyżej
Pyt 2. to czy więcej wyników jest na prawo czy na lewo od średniej zależy od wartości skośności. Jeśli skośność jest dodatnia, czyli rozkład jest prawoskośny to większość wyników znajduje się poniżej średniej. tak jak z rozkładem płac - większość osób zarabia mniej niż średnia bo średnią sztucznie zawyżają bogacze, odwrotnie w przypadku lewoskośnego, większość wyników jest powyżej średniej.
3. Jeśli kurtoza dodatnia to rozkład skoncentrowany (zbyt dużo wyników blisko średniej w porównaniu do normalnego), jeśli ujemna to rozproszony (zbyt mało wyników blisko średniej w porównaniu do normalnego)
4. Najlepiej kalkulatorem. Mamy wielokwiatowy bukiet, jaki % kwiatów stanowią tulipany? Liczba tulipanów podzielona przez liczbę wszystkich kwiatów *100%. Tutaj tak samo: liczba mężczyzn niemieszkających z rodziną podzielona przez liczebność próby *100%. Trzeba tylko wiedzieć gdzie szukać liczebności próby i każdej z podkategorii.
Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuń