Ćwiczenia


Testy różnic - łącznie zależne, niezależne, jedna próba, zmienne nominalne

Korelacje




9 komentarzy:

  1. Dzień dobry Panie Doktorze.Dziękuję bardzo Panu za możliwość poćwiczyć. Zrobiłam Korelacje i Korelacje II bez problemów. Aby tak poszło na Kolokwium. I na egzaminie...
    Mam jedną uwagę. Dotyczy pytania "Ile grzybów-zadowolenie". Pan zaznaczył odpowiedź p<0,01. W tabelce wyszło ,000. Ze skryptów dla studentów wyczytałam, że w takim przypadku, oczywiście nie jest to "0", tylko wartość bliska "0" i można w odpowiedzi napisać p<0,001. Czy dobrze zrozumiałam? Proszę o poprawienie, bo jeszcze my nie mieliśmy "Obliczenie związków między zmiennymi" na ćwiczeniach, idę trochę do przodu. W święta...Chyba ze strachu przed przedmiotem, który prowadzi Pan, przed Statystyką...
    Z poważaniem.

    OdpowiedzUsuń
  2. c.d. pytań do zadań ćwiczeniowych "Obliczenie związków między zmiennymi".
    Szkoda, ale mało zadań do "Związków między nominalnymi".
    1.Interpretacja wyników podanych w Skrypcie nr 3 Dla studentów jest trochę (dla mnie) nie jasna. Spróbuję jak by napisać wyniki w postaci szablonowej. Proszę o poprawienie. Musimy napisać wynik: chi-kwadrat(cyferka z kolumny df) = tu podać wartość Chi-kwadrat Pearsona, p < > tu podać dane z kolumny Istotność asymptotyczna ( w formie, na przykład p<0,01). Dane te są z tabelki nr 3. i V = Wartość, p < > tu podać dane z kolumny Istotność przybliżona V Kramera. Dane te są z tabelki nr 4. Czy dobrze zrozumiałam?
    2. Czy mówimy w tym teście o sile związku? A jeżeli tak, to współczynnikami korelacji, które nam dadzą info o sile związku, będą V i Phi?
    Z poważaniem.

    OdpowiedzUsuń
  3. Odpowiem na oba pytania.
    Pierwsze. Zapis poziomu istotności jest kwestią konwencji. Dawniej poziom istotności wyznaczało się z tabel. Tabele zawierały wartości krytyczne statystyk dla p<0.05, p<0.01, p<0.001. Np. dla statystyki z (standaryzowany rozkład normalny) wartość krytyczna dla p<0.05 wynosi 1.96 dla p<0.01 wynosi 2.58 dla p<0.001 wynosi 3.29 . Co to oznacza? Prawdopodobieństwo, że z różni się od zera o 1.96 lub bardziej wynosi 0.05, 2.58 lub bardziej wynosi 0.01 itd. Porównywaliśmy uzyskaną w teście statystykę z wartością krytyczną i na tej podstawie dobieraliśmy poziom istotności. Na przykład jeśli w naszym teście uzyskaliśmy z=2.05 to wybieraliśmy poziom istotności p<0.05. dlatego, że 2.05 jest większe niż 1.96 ale mniejsze niż 2.59. W dzisiejszych czasach SPSS wylicza nam dokładne wartości p, np p=0.035. Moglibyśmy zapisać taką wartość, ale zapisujemy p<0.05 żeby trzymać się konwencji. Jeśli SPSS podaje że p=0.000 to mamy prawo napisać, że p<0.05, p<0.01, p<0.001. Każdy z tych zapisów jest zgodny z prawdą, wybieramy jednak najmniejszą wartość, która jest prawdziwa. Podam kilka przykładów. jeśli p=0.049 piszemy p<0.05, jeśli p=0.009 piszemy p<0.01, jeśli p=0.0001 piszemy p<0.001, jeśli p=0.051 piszemy, że wynik nie jest istotny statystycznie.
    A teraz co zrobić na kolokwium? Kolokwium zawiera pytania jednokrotnego wyboru. Będziemy więc mieli do wyboru np. a) nieistotny, b) p<0.05 c) p<0.01 d) p<0.05. Wybieramy a) jeśli p>=0.05 lub najmniejszą wartość p, która daje prawdziwe stwierdzenie. Przykłady jak wyżej. Może się zdarzyć że wśród odpowiedzi pojawi się p<0.001. To oczywiście nie zmienia zasady postępowania - "wybieraj najmniejszą prawdziwą wartość p"
    Drugie pytanie: 1. zgadza się. 2. mówimy o sile związku na podstawie V i Phi zgodnie z wytycznymi, które przedstawia skrypt (pierwsza strona skryptu nr 3).

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziękuję bardzo za odpowiedź.
    Do pytania pierwszego.
    Na razie będę się trzymać zasady, którą podał Pan - "wybieraj najmniejszą prawdziwą wartość p". Poszerzoną odpowiedź muszę przemyśleć. Chciała bym wiedzieć co ja robię.
    Do pytania drugiego.
    Skoro jesteśmy przy sile związku, to na nią będą wpływać wartości "r" w testach r-Pearsona, a "tau" i "rho" w testach Kendalla i Spearmana?
    Z poważaniem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiedziałbym trochę inaczej. na podstawie wartości r, tau i rho można ustalić siłę związku kierując się przedziałami podanymi w skrypcie. Proszę pamiętać, że przedziały te są arbitralne. Jest to konwencja ułatwiająca komunikację.

      Usuń
  5. Dzień dobry.
    Ach, ten język Polski... Oczywiście że miałam na myśli, że wartości współczynników korelacji dają nam info, określające siłę związku zgodnie z przedziałami podanymi w skrypcie nr 3.
    Dziękuję za sprecyzowanie. Czy w "linkach" jeszcze są testy do ćwiczeń korelacyjnych?
    Z poważaniem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Są tylko dwa ćwiczenia, linki do obu znajdują się powyżej w zakładce ćwiczenia. Dodatkowo jest jeszcze prezentacja na temat testowania związków.
      http://zemstapawia.blogspot.com/2013/04/maa-prezentacja-o-zwiazkach.html

      Usuń
  6. czy sa na zemscie jakies pliki z zakresem wiedzy na 2 kartkowke zwykladu?

    OdpowiedzUsuń
  7. Czy są na tej stronie pliki do poćwiczenia do kolokwium nr 4 ?

    OdpowiedzUsuń