WYKŁAD


Folder Wykładu

Przykładowy egzamin 1szy termin (z zadaniami)

Egzamin termin zerowy materiały pomocnicze
Egzamin termin zerowy pytania

NOTATKI DO WYKŁADU 
NOTATKI DO WYKŁADU KORELACJE
NOTATKI DO WYKŁADU TESTY RÓŻNIC
Chi2


Nieformalny test (24 pytania, DO 1 CZĘŚCI EGZ. ZEROWEGO!)
Pytania do wykładu
Pytania do wykładu 2
Pytania do wykładu 3

Pytania & Odpowiedzi
Pytania do wykładu  z odpowiedziami
Pytania do wykładu 2 z odpowiedziami


Dodatkowe materiały
Prezentacja na temat związków
Drzewo decyzyjne testy różnic
Prezentacja - korelacja
Prezentacja - wariancja
Graphical Function Explorer - rozkłady normalne

Symulacja przedstawiająca centralne twierdzenie graniczne -losowanie wielu prób z populacji, rozkład średniej z próby, przedziały ufności - SAMPLING SIM - aplikacja do pobrania z tej strony
Plik znajduje się także w folderze z plikami ZEMSTY  (sampling_sim.zip)

FORMULARZ "INTUICJE NA TEMAT PRAWDOPODOBIEŃSTWA"

Formularz Korelacje między miarami inteligencji

Efekt Stroopa






59 komentarzy:

  1. Strasznie to trudne

    OdpowiedzUsuń
  2. Czy może ktoś przypomnieć jak obliczamy wyniki standaryzowane do zadania 23 ??

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzień dobry Panie Doktorze.
    Przepraszam, że pytania nasuwają się w dni wolne albo późno nocą - los studentów-zaoczników.
    Pytanie moje dotyczy pytania D z "Nieformalny test". Chyba miał Pan na myśli średnią, ale nie jest ona miarą zmienności, tylko tendencji centralnej. Jeżeli chodzi o wariancję jako miarę zmienności, to nie do końca jest "doformułowane" pytanie. Mogę się mylić.
    Z poważaniem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pytanie jest poprawne. Suma pomiarów podzielona przez ich liczbę to średnia, średnia jest miarą tendencji centralnej, ale pytanie w uproszczeniu brzmi "jaką miarę zmienności obliczamy korzystając ze średniej?"

      Usuń
  4. Dzień dobry Panie Doktorze.
    Pytanie "D" - to poprosimy o pytania brzmiące uproszczono. Korzystając z sumy pomiarów podzieloną przez ich liczbę obliczamy 2 miary zmienności - wariancje i odchylenie. A w pytaniu "miara zmienności" napisana w liczbie pojedynczej. Chyba chciał Pan od razu się dowiedzieć czy znamy jak się wylicza średnia i miary zmienności i podchwytliwie postawił pytanie.. Wie Pan, opanowanie słownictwa statystycznego, wiedza merytoryczna, stres... na pewno będą dawać mieszankę wybuchową na egzaminie.
    Pytanie "B". Na wykładach często Pan używa słowa "statystyki" i "parametry". Nie mogłam zrozumieć o co tu chodzi. Proszę mnie sprawdzić, czy odpowiedź jest poprawna. "Wnioskowanie statystyczne polega na tym, że na podstawie statystyk z próby (to są dane, które dostajemy badając próbę?) wnioskujemy o parametrach (to są dane dotyczące populacji?) populacji.
    Z poważaniem.

    OdpowiedzUsuń
  5. Kochani, drodzy. Pytanie błahe, duże pole do popisu: jak obliczamy medianę czyli wartość środkową?

    OdpowiedzUsuń
  6. Mediana - wartość cechy, która dzieli zbiór na wartości mniejsze i większe (dzieli zbiór na 2 części o równej liczebności). Upraszczając dzieli ona wartość na dwie połowy. Naprz., jeżeli zbiór stanowi nie parzystą ilość elementów - 2,3,6,8,9,10,11 to 8 będzie medianą w tym zbiorze. Jeżeli będziemy mieli parzystą ilość elementów - 2,3,6,8,10,11 to z dwóch środkowych elementów musimy znaleść średnią, która będzie w tym przypadku medianą. 6+8/2=7. To jest Me=7.
    Medianę nie wyliczamy dla zmiennych nominalnych, a dla porządkowych i ilościowych jak najbardziej. Będzie ona dla nich jako miara położenia tendencji centralnej, to jest wskazuje na centralne wartości cechy.
    Z poważaniem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za jakże wyczerpującą odpowiedź.

      Usuń
    2. Tylko to "Naprz." kole w oczy jak promień słońca o szóstej rano po wiejskich poprawinach :)
      Ale przecież to statystyka, nie język polski...

      Usuń
    3. Bardzo proszę zrezygnować z komentarzy, które nie mają charakteru merytorycznego - nie dotyczą treści związanych ze statystyką. To nie gazeta.pl

      Usuń
  7. Dzień dobry Panie Doktorze.
    11.05. (niedziela) po wykładach ze Statystyki (Psychologia, niestac.) nie będziemy mieli zajęć do 19-00. Rozumiem, że będzie niedziela..., ale czy możemy chociaż parę pytań omówić?
    Z poważaniem.

    OdpowiedzUsuń
  8. Panie Doktorze, małe pytanie: czy to dobre źródło do nauki obliczania współczynnika korelacji liniowej Pearsona?
    Bardzo proszę o odpowiedź.

    Mariusz Borgosz

    OdpowiedzUsuń
  9. Panie Doktorze, przyznam, że się pogubiłem w Pana notatkach.
    Według wzoru, odchylenie standardowe jest pierwiastkiem z wariancji. Natomiast w opisie napisał Pan "Aby otrzymać odchylenie standardowe [...] wystarczy wariancję delikatnie podnieść do kwadratu.
    Która wersja jest prawdziwa? Oczywiście, jeśli ktoś z Was wie, proszę o komentarz.

    Pozdrawiam,
    Mariusz Borgosz

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepraszam za błąd i dziękuję za czujność. Już poprawiłem, oczywiście wyciągnąć pierwiastek.

      Usuń
  10. Panie Doktorze, a czy w nagrodę mogę prosić o odpowiedź na pierwsze pytanie?

    Z poważaniem,
    Mariusz Borgosz

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tyle, że ja nie rozumiem pytania, musi Pan określić co oznacza 'to' w Pana pytaniu

      Usuń
  11. Faktycznie, nie uzupełniłem pytania o najważniejszy element.
    Chodziło o to źródło: https://www.youtube.com/watch?v=2-VEwB8n7Fo

    Z poważaniem,
    Mariusz Borgosz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Materiał jest w porządku. chi2, r-Pearsona, czy inne statystyki można wyliczyć na kilka sposobów. Ja wybrałem dla Państwa takie sposoby obliczania, które moim zdaniem najlepiej ukazują znaczenie tych statystyk. Wzór który Państwu podałem: suma(x-X)(y-Y)/(n-1)sxsy nawiązuje do wzoru wariancji i ukazuje, że r-Pearsona jest miarą współzmienności - jeśli x odchyla się od średniej tak samo jak y to r jest dodatnie, jeśli odwrotnie to jest ujemne. Tej zależności nie widać we wzorze który jest przedstawiony w prezentacji.

      Usuń
  12. Witam,

    Jaka lektura obowiązuje na egzamin?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Francuz Mackiewicz Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Strony jak w materiale 'pytania do wykładu' powyżej. pytań (i stron) oczywiście będzie więcej

      Usuń
  13. Panie Doktorze,

    w zakładce "Pytania do wykładu" mamy punkt "Dodawanie i mnożenie prawdopodobieństw" z zaznaczonymi stronami: 107-108. Jednak w "Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą" na tych stronach nie ma informacji na ten temat. Mógłbym prosić o odpowiedź?

    Moje uszanowanie,
    Mariusz Borgosz.

    OdpowiedzUsuń
  14. Panie Doktorze,

    W zakładce "Pytania do wykładu" mamy widnieje zagadnienie "Dodawanie i mnożenie prawdopodobieństw" z zaznaczonymi stronami 107-108. Jednak w "Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą" nie ma nic na ten temat w zaznaczonych stronach. Czy mógłbym prosić ustosunkowanie się do tego?

    Pozdrawiam,
    Mariusz Borgosz

    OdpowiedzUsuń
  15. Dzień dobry. Myślę, że chodzi tu o Aksjomatyczne ujęcie prawdopodobieństwa Kołmogorowa. To jest: 1. Prawdopodobieństwo (pdpd) zdarzenia pewnego=1, niemożliwego=0. 2. Pdpd dwóch zdarzeń wykluczających się jest równe sumie pdpd tych zdarzeń. Z polskiego na polski to można ująć w logiczną formułkę: P(A lub B)= P(A)+P(B). I to jest odpowiedź na pytanie na str. 1 nr 3 "Jakie jest pdpd, że w rzucie kostką wypadnie 1 lub 3. To jest P(1lub3)=P(1)+P(3)=1/6+1/6=2/6=1/3. A swoją drogą, P(1)=1/6 i P(3)=1/6 mamy z wyliczeń opierając na Częstościowe rozumienie pdpd. Laplace`a, które mówi nam, że Pdpd zdarzenia=zdarzenie sprzyjające/liczbę wszystkich zdarzeń. 3 założenie Aksjomatu Kołmogorowa mówi nam, że Pdpd zdarzeń losowo niezależnych (A i B) = Pdpd(A)*Pdpd(B). W tym przypadku odpowiedź na pytanie nr 4 - Jakie jest pdpd, że w 2 rzutach monetą wypadną 2 orły. To jest P(Orzeł i Orzeł)=P(Orzeł)*P(Orzeł)=1/2*1/2=1/4. Znów że P(Orzeł) wyliczamy z Częstościowego prawdopodobieństwa Laplace`a - P(Orzeł)=1/2. 1- to jest zdarzenie, że nam wypadnie Orzeł,a 2- że wszystkich zdarzeń mamy-albo orzeł albo reszka. Taką drogą możemy wyliczyć odpowiedź na pytanie nr 5. Pdpd(1,2,3,4,5,6,)= P(1) * P(2) * P(3) * P(4) * P(5) * P(6) = 1/6*1/6*1/6*1/6*1/6*1/6. Uf!!!! Mam nadzieję, że Pan Doktor nie da nam takich pytań na egzaminie, bo nie damy radę.

    Z poważaniem.

    OdpowiedzUsuń
  16. c.d. do Tematu o Prawdopodobieństwach. Temat opisano (bardzo skąpo) w "Liczby nie wiedzą" na str. 84-86. Jeżeli chodzi o Fergusona i Takane, to oni opisali Pdpd (też dosyć skąpo) na str. 102-108. W innych różnych podręcznikach nie znalazłam w ogóle tego tematu. W niektórych tylko wzmianki. Co dało mnie temat do rozmyślenia, czy rzeczywiście wyniki badań psychologicznych w tak dużym stopniu opierając się na prawdopodobieństwu?

    Z poważaniem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za te wyczerpujące wyjaśnienia (powyżej). Analiza statystyczna opiera się na prawdopodobieństwie w podobnym stopniu w jakim hydrologia opiera się na wodzie :-)

      Usuń
  17. Szanowny Panie Profesorze,

    Nadal nie posiadamy odpowiedzi na "pytania do wykładu 2". Rozmawialiśmy o tym na ostatnich zajęciach, zauważył Pan wtedy błąd w danych.
    Bardzo proszę o uzupełnienie materiałów ponieważ wciąż nie wiem jakie są odpowiedzi a temat nie jest (dla mnie) łatwy.

    Z poważaniem,
    Mariusz Borgosz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pod pytaniami znajdzie Pan
      Pytania & Odpowiedzi
      Pytania do wykładu z odpowiedziami
      Pytania do wykładu 2 z odpowiedziami
      proszę kliknąć na te linki. tam są odpowiedzi. na czerwono

      Usuń
  18. Przepraszam, Doktorze.

    OdpowiedzUsuń
  19. O. Bardzo dziękuję.

    Mariusz Borgosz.

    OdpowiedzUsuń
  20. Witam Panie Doktorze,
    Mam jedno pytanie kiedy możemy się spodziewać wyników z egzaminu zerowego z przedmiotu Statystyka :-)

    OdpowiedzUsuń
  21. Dziękuje za odpowiedź , miłego dnia życzę :-)

    OdpowiedzUsuń
  22. są już wyniki?

    OdpowiedzUsuń
  23. dziękuje- kiedy jest kolejny termin egzaminu? :(

    OdpowiedzUsuń
  24. co sie dzieje? dlaczego tak mało osób zdało? to już mój kolejny egzamin, i znów nic.... może jakaś podpowiedz jak sie uczyć statystyki- naprawde jestem podłamana

    OdpowiedzUsuń
  25. Czy ktoś moze mi powiedzieć kiedy jest termin kolejny egzaminu ze statystyki.

    OdpowiedzUsuń
  26. Jak rozwiązać zadanie 26 z egzaminu zerowego dla wersji C
    Nie jestem w stanie wybrać właściwej odpowiedzi bo wszystkie zdają mi się być błędne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tutaj potrzeba dobrego zrozumienia natury hipotezy kierunkowej. H kierunkowa (alternatywna) mówi że jest zależność i ma określony kierunek. Hipoteza zerowa mówi że hipoteza alternatywna jest fałszywa. Fałszywość może dotyczyć zarówno faktu istnienia zależności jak też jej kierunku. Nie wiem czy to coś pomogło, ale odpowiedzi podawał nie będę bo i tak tego pytania drugi raz w teście nie umieszczę.

      Usuń
  27. Czy mógłby Pan wstawic jakie odpowiedzi są prawidłowe do egzaminu zerowego wersja C który Pan umieścił na stronie? Bardzo proszę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie zrobię tego. Nie zależy mi na tym, żebyście się Państwo uczyli pytań i odpowiedzi na pamięć. Macie Państwo do dyspozycji notatki z wykładu, podręczniki, odpowiedzi na pytania przykładowe. Na podstawie tych materiałów można rozwiązać test.

      Usuń
    2. Chodziło o to aby po samodzielnym rozwiązaniu sprawdzic sobie z odpowiedziami czy się na pewno dobrze rozwiązało bo jak ktoś nie ma dużego doświadczenia ze statystyką czy matematyką tak jak większośc z nas, to może łatwo się pomylic, dużo osób ma problem z podstawieniem nawet danych do wzorów, nie chodziło o to by uczyc się na pamiec

      Usuń
  28. Szanowny Panie Doktorze, chcielibyśmy zapytac kiedy pojawią się wyniki z dzisiejszego egzaminu ze Statystyki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pana Marcina Siarkowskiego nie było kiedy skończyliśmy. Mam nadzieję, że jutro rano wrzuci testy do machiny i prześle mi plik. Ja jeszcze później potrzebuję trochę czasu żeby ten plik przetworzyć. Jutro po południu powinny być wyniki - w ekstranecie.

      Usuń
  29. Dobry wieczór.

    Czy mogłabym prosić o poradę dotyczącą rozwiązania zadania 21 i 37 z załączonego tutaj egzaminu zerowego?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda, że nikt inny poza mną nie odpowiada...
      Rozkład normalny jest symetryczny. Proszę zauważyć że przedział od 160 do 180 to średnia minus 10, średnia plus 10. Zostawiamy te wartości które nie różnią się od średniej o więcej niż 10 pozostałe odcinamy. Jeśli wartości większe od średniej o 10 to 30% obserwacji to ile % obserwacji stanowią wartości mniejsze od średniej o 10? Jeśli już to policzymy to pozostanie nam reszta. Czyli wartości nie różniące się od średniej o więcej niż 10. Wystarczy odjąć od 1 prawdopodobieństwo większych o 10 i mniejszych o 10 od średniej.

      Usuń
    2. 37 to tak jak z rzutem monetą. 50% reszka, 50% orzeł. 95% podejmie trafną decyzję 5% pomyli się. Zdarzenia są niezależne. Jakie jest prawdopodobieństwo, że w 2 kolejnych rzutach wypadnie reszka? Jakie jest prawdopodobieństwo, że w 2 kolejnych badaniach podejmie trafną decyzję? Liczy się tak samo.

      Usuń
  30. Pomocy, jak obliczyc 5 zadanie, w 3 mi wyszla odpowiedz A, a niestety 5 zadania nie moge obliczyc,bede wdzieczna za pomoc. Chodzi mi o egzamin zerowy wersja C

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. w 3 mi również wyszła odpowiedź A, więc jeśli już to zrobiłaś, to chyba połowa drogi. najlepiej zrób sobie najpierw tabelkę - na teście jest tabelka oczekiwanych, a Ty będziesz robiła obserwowane. później z tego podstawiasz do wzoru na chi2: (obserwowane minus oczekiwane) do kwadratu dzielone przez oczekiwane. czyli np. kobiety bez prawa jazdy: obserwowane: (40 - 32) do kwadratu i dzielone przez 32.i tak z pozostałymi wariantami. na koniec dodajesz te wyniki do siebie i wyjdzie odpowiedź do zadania 5. mam nadzieję, że dobrze myślę.

      Usuń
    2. Tutaj wkradło się pewne nieporozumienie. W tabelce są liczebności obserwowane (observed). Badacz zapytał osoby badane dostał od nich odpowiedzi i na tej podstawie przypisał osoby do odpowiedniej kratki w tabelce. Czyli zaobserwował i podzielił na kategorie. Oczekiwane (expected) to takie, których badacz oczekiwałby gdyby między zmiennymi nie było związku. Ale dalej w komentarzu jest już dobrze bo 40 to liczebność obserwowana a 32 oczekiwana. Chi2 jest miarą tego jak bardzo rzeczywistość różni się od tego czego oczekiwalibyśmy gdyby między zmiennymi nie było związku. Im większa różnica między obserwowanymi a oczekiwanymi tym większa wartość Chi2

      Usuń
  31. czy egzamin 13 września ze statystyki będzie egzaminem ustnym?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Byłoby dobrze, ale zbyt wiele osób nie zaliczyło. przy moim sposobie egzaminowania ustnego bawilibyśmy się ze trzy dni. Dlatego będzie test. Podobny do tych które już Państwo znacie.

      Usuń
  32. Czy mogę poprosić o pomoc w zadaniu , V,W,X oraz R,S,T ? mam problem ze zrozumieniem prawdopodobieństwa z rozkladu zmiennej dyskretnej i ciągłej oraz z rozkladu średniej z próby. Z góry dziękuję za pomoc w rozwiązaniu zadań.

    OdpowiedzUsuń
  33. pytania pochodzą z nieformalnego testu

    OdpowiedzUsuń
  34. Mam pytanie (z tych mało mądrych niestety). :(

    Jak policzyć a dokładnie przeliczyć wynik na wynik standaryzowany gdy podana jest średnia i odchylenie standardowe???!

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  35. Witam, czy do tego testu, który Pan wstawił, o którym mówiliśmy na zajęciach (psychologa, zaoczne) będą również odpowiedzi dla własnego samosprawdzenia?
    Z góry dziękuję, pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń