środa, 17 kwietnia 2013

Ćwiczenie z korelacji

Drodzy Państwo,
Przygotowałem ćwiczenie z korelacji
https://docs.google.com/forms/d/1erRBINRlqmHvZ1ubn1LV0Iw8odP9_Va95qJzQEaPHDY/viewform
Ćwiczenie jest w formie ankiety. Aby je wykonać należy skorzystać z pliku postawywobec_.sav, który znajduje się w folderze ZEMSTY (zakładka Linki)
Większość zmiennych w pliku pochodzi z ankiety na temat postaw wobec statystyki, którą Państwo wypełniliście. Do tych zmiennych dodałem kilka nowych aby można było przećwiczyć wszystkie statystyki.
Polecam zapoznanie się ze skryptem nt. korelacji (skrypt3) przed rozpoczęciem ćwiczenia. Przypominam, że  analiza statystyk nieparametrycznych w nowej wersji SPSS przebiega inaczej niż w skrypcie (wyjaśnienie w testowanienormalnosci.pdf w folderze ZEMSTY).
Jeśli macie Państwo pytania lub komentarze związane z tym ćwiczeniem bardzo proszę wpisywać komentarze pod tym postem.

9 komentarzy:

  1. witam,

    mam pytanie odnośnie ćwiczeń,
    kiedy musimy zrekodować zmienne, kiedy jest to wymagane ???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W zadaniach z korelacji, które przygotowałem, nigdy. Rekodujemy zwykle wtedy, gdy mamy zmienną ilościową czy porządkową a chcemy uzyskać zmienną nominalną. Na przykład mamy ilorazy inteligencji a chcemy podzielić badanych na dwie grupy: bardziej i mniej inteligentnych. Rekodujemy przypisując tym z IQ<100 wartość 1 a pozostałym wartość 2. Możemy wtedy zapytać czy bardziej inteligentni różnią się od mniej inteligentnych pod względem np. zadowolenia z życia.

      Usuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. A ja mam pytanie odnośnie 4 pytania z grzybobrania,chodzi o to jakiego testu powinnyśmy użyć bo, w odpowiedzi jest że rho-Spermana lub tau-Kendalla, ale moim zdaniem powinnyśmy użyć Pearsona bo 2 zmienne są ilościowe.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wystarczy, żeby obie zmienne były ilościowe. Proszę sprawdzić w materiałach - skrypcie lub mojej prezentacji. Obie zmienne muszą jeszcze mieć rozkład normalny. Test KS stosujemy po to, żeby sprawdzić rozkład zmiennych. W tym przypadku, prawdopodobnie, co najmniej jedna ze zmiennych nie miała rozkładu normalnego. W takim przypadku rho i tau.

      Usuń
  4. ślicznie dziękuję za odpowiedź :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam ja mam pytanie odnośnie tego testu K-S, jeżeli mamy 1 zmienną ilościową i 1 zmienną porządkową to automatycznie robimy test rho i tau i nie ma potrzeby robienia testu K-S. Albo gdy mamy 2 zmienne porządkowe to nie korzystamy w tedy z K-S tylko również z rho i tau. Po mojej analizie wnioskuję, że tylko używamy testu K-S aby sprawdzić czy obie zmienne są zbliżone do rozkładu normalnego bądź nie. Jeżeli obie nie są to korzystamy z rho i tau, jeżeli jedna jest a druga nie to też korzystamy z rho i tau, a dopiero gdy obie są zbliżone do normalnego w tedy korzystamy z testu r-pearsona. Proszę mnie poprawić jeżeli błędnie myślę.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze Pan myśli. tylko 2 ilościowe zbliżone do normalnego uprawniają do skorzystania z r-Pearsona. reszta wymaga testów nieparametrycznych

      Usuń
  6. Witam :)
    Mam pytanie odnośnie pytania dotyczącego zmiennych pytania i pacawgrupie. W odpowiedziach podane jest, że jedna ze zmiennych (pracawgrupie) nie ma rozkładu normalnego. Mi zaś, po zrobieniu testu wyszło, że obie zmienne nie mają normalnego rozkładu. O normalności rozkładu mówi ostatni wiersz tabeli (Istotność asymptotyczna dwustronna). Jeśli jest tam wartość równa bądź większa od 0,05 to rozkład jest normalny. Zgadza się? W tym wierszu przy zmiennej pytania jest wartość 0,001 co jest mniejsze od wartości 0,05. Być może to moje niedopatrzenie albo złe odczytanie. Proszę o wyjaśnienie. Z góry dziękuję :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń